Етикети

авокадо (3) агнешко (8) американска кухня (61) аспержи (3) бадеми (1) банани (1) баница (30) без глутен (28) Бетоловото (15) боровинки (1) броколи (4) бутер тесто (22) българска традиционна кухня (147) великден (3) гарнитура (31) гост (9) гостуване (1) гъби (2) десерт (1) десерти (224) домашно консервиране (6) дребни сладки (37) дулче де лече (3) есен (32) желирано (40) за празник (124) заек (5) закуски (68) запеканка (10) италианска кухня (35) кайма (25) кайсии (9) карамел (2) картофи (22) карфиол (1) кекс (1) кексчета (27) киноа (3) китайска кухня (8) кифлички (13) козунак (11) кокос (11) кремове (42) крок пот (11) круши (10) лесно (137) лимон (1) лимони (1) манго (1) мед (1) меню (1) меню за (1) морски дарове (1) награди (2) напитки (4) нахут (3) Ники готви (9) овес (1) основни ястия (158) паста (21) патица (4) пилешко (51) пити (19) плодове (77) постно (39) праз (12) празник (11) предястие (65) пуйка (1) пътешествие (11) риба (24) рикота (2) с мая (28) салата (15) свинско месо (34) сладкиш (103) сладолед (1) сос(дип) (1) спанак (31) супа (32) суфле (1) тайландска кухня (1) тестени (64) тиква (9) тиквички (19) торта (64) френска кухня (34) хлебопекарна (6) хлебчета (7) череши (11) чиа (3) чийзкейк (24) чия (2) шкембе (1) шоколад (42) ябълки (17) ягоди (33) яйца (7) ястия без месо (47) ястия с пилешко филе (36) ястия с телешко месо (16)

търся в този блог

четвъртък, 4 април 2013 г.

Козунак венец - стъпка по стъпка



Тази година колегите от кулинарните блогове започнаха от рано серията козунаци.Бях решила да не правя козунак преди Великден, но не издържах на предизвикателството :)
Искаше ми се  козунакът  да е с по-различна, празнична форма.Вариантът на венец позволява да се направи украса с цветя или шарени  яйца.


Помогнах си за месенето със стационарен миксер.Рецептата е основно по тази на Ева Тонева.- козунак със сметана.Използвах обикновена кристална захар, вместо пудра.Бих увеличила още малко захарта, особено ако козунакът няма сладка плънка.

Продукти 
 за венец с диаметър 32 см

  • 3 яйца размер М
  • 160 г захар
  • 7 г суха мая
  • 600 г брашно
  • 100 мл прясно мляко
  • 150 г заквасена сметана
  • щипка сол
  • 1 с.л. коняк(ром)
  • 1 капсула есенция ванилия
  • настъргана кора на 1 лимон
  • настъргана кора и сока на 1/2 малък портокал
  • 30 г свинска мас (40мл олио)
  • 40 г краве масло

за намазване

  • 1 жълтък
  • 1 с.л. мляко
  • 1 с.л.зехтин
  • филирани бадеми за поръсване
  • захар за поръсване
  • 30 г допълнително мазнина за обработка - смес от зехтин и масло




Приготвяне



  • в купичка се загрява прясното мляко( на МВ)
  • прибавя се 1 с.л. от захарта, 1 с.л. от брашното и маята
  • разбърква се и се оставя на топло
















  • с миксера се разбиват яйцата и захарта до пълното разтваряне на захарта
  • прибавя се сметаната и се разбива
  • добавят се останалите съставки - сол, кора, сок, коняк, ванилия, активираната мая
  • разбърква се  и се сменява бъркалката с такава за тесто










  • брашното се пресява и се изсипва на части при другите съставки на тестото
  • разбърква се за около 10 минути
  • в купичка се разтопяват маста и маслото, най-напред маста, за около 40 секунди, след това маслото(на МВ)
  • мазнината се добавя към тестото лъжица по лъжица, като след всяко добавяне се разбърква до пълното поемане на мазнината от тестото
  • (това е условието за получаване на "конци")
  • продължава около 15 минути






  • тестото е доста меко, но започва да се отделя от стените на съда и бъркалката, така се познава, че е готово.
  • Ако е необходимо се добавя малко брашно.На мен ми беше достатъчно отмереното 600 г.










  • тестото се изважда на намазнена повърхност и се обръща 3-4 пъти
  • трябва да бъде меко и да образува мехурчета
  • оформя се на топка и се поставя в намазана с мазнина дълбока купа
  • покрива се с фолио за свежо съхранение и се оставя на топло да втасва
  • изчаква се поне до удвояване на обема.Времето зависи от температурата на стаята и продуктите.
  • Може да бъде съкратено , ако тестото се постави в затоплена до 50 С фурна, която се изключва след това.





  • след като тестото е удвоило обема си, се изважда от купата върху НАМАЗАН С МАЗНИНА ПЛОТ
  • разделя се на три равни части.Получава се около 1230 г тесто.
  • оформя се на три топки по 410 г
  • всяка топка се раздърпва с ръце на фитил, които се разплесква и в средата се слага пълнежът.Аз сложих само стафиди.
  • краищата се прихлупват и се оформя фитил с леко раздърпване
  • дължината на фитила зависи от обиколката на тавата, в която ще се пече венецът.Пресмята се като се умножи диаметърът на тавата по 3,14.В моя случай 32*3,14=100, 48 см. Фитилът трябва да е малко по-къс защото при плетенето се разтяга малко.
  • Важно е трите фитила да са еднакви.
  • сплитат се на плитка като се приплъзват по мазната повърхност



  •  получава се голяма плитка
  • тавата се маже с мазнина и се застила с хартия за печене като се оставя и малко да стърчи над стените на тавата
  • в средата се поставя купичка, с отвора надолу, а отвън купичката се маже с мазнина
  • плитката се прехвърля в тавата и се оформя на венец като краищата се завързват на възел и се подпъхват отдолу
на мен ми остана малко от плитката,  разрязах я на 3 части, усуках ги допълнително, завързах на възел и оформих 3 малки козуначета във форми за крем


  • Тавата се покрива и се оставя да втасва до удвояване.
  • поставя се във студената фурна и се включва на 190 С(алтернативно се изчаква до утрояване на обема и се поставя в топла фурна)
  • пече се 15 минути, изважда се и много бързо се намазава с разбития с млякото и мазнината жълтък 
  • посипва се с филирани бадеми и захар




Захарта може да се приготви като 1 к.ч. захар се намокри с 1с.л. вода и се остави да засъхне.Получават се едри кристали













Връща се във фурната и се пече още 20-25 минути, като се наблюдава да не започне да изгаря.
Аз пека на по-долна скара с включени горен и долен реотан без вентилатор.
Изважда се и се изчаква да застине.
Ето и малките козуначета:





43 коментара:

  1. Прекрасен е Сонче! :) Поздравления!

    ОтговорИзтриване
  2. Прекрасен козуначен венец Сонче.Много красив и празничен.Ще ми се да опитам парченце, толкова е апетитен.

    ОтговорИзтриване
  3. Чудесен е станал, Соня!
    Тестото със сметана и аз го харесвам!
    Хубав ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Дани!Аз слагам сметана навсякъде, къде течна, къде квасена, винаги подобрява вкуса!Поздрав!

      Изтриване
  4. Сонче, последната снимка ме заслепи! Уникално красив и майсторски направен козунак! И тези конци как хубаво си личат - представям си мекотата и уханието му. Благодаря за споделената техника за захарта за поръсване и тази за намазването - ще ги опитам. Много усилия ми коства да не подхвана и аз козунаците преди Великден :)
    Поздрави, с пожелание за прекрасен ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз нямах намерение, но Роси, подстрекателката ме запали!Благодаря ти за похвалите, Снежи!Поздрав!

      Изтриване
  5. Страхотен козунак ,Сонче!
    Прекрасни конци и чуден загар,много изкусително изглежда!
    Поздравления за майсторското изпълнение и красивите снимки!
    Хубав петък!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за похвалите, Мира!Снимките не ми се получиха, както трябва и много се ядосвах, хем имаше слънце, направих дълга фотосесия, но нещо венецът не влизаше във фокус!Но, както и да е, вкусът беше добър!Поздрави и хубави почивни дни!

      Изтриване
  6. Още веднъж да кажа,че венецът е страхотен,наистина празничен и много пухкав,а какви дълги плитки и конци,браво,идеален се е получил,Соня!
    С пожелание за слънчев петък и уикенд!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Роси!Точно твоите положителни коментари са много важни , та ти си всепризнат майстор на козунаците! Миналата година опитах да направя венец, но опитът беше разочароващ.Използвах една рецепта на Йоли, но нещо не можах да го докарам, тестото беше много меко и не искаше да застане във форма.Затова сега и аз съм доволна от резултата!Поздрав и хубав ден!

      Изтриване
  7. Сонче,козунака ти е приказка-поздравления!И аз правих, но не стана на конци-може би трябваше тестото да ми е по-меко,дори лепкащо.
    Хубав ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. не съм специалист по козунаците, Живе,но от това, което съм чела, май конците са от доброто поемане на мазнината,както съм го описала.Благодаря ти за хубавите думи и ти желая успех в козунакоправенето :)! Поздрав!

      Изтриване
  8. Колко е красив този венец... А какво по-хубаво от това, че е вкусен? Соня, поздравления, чудесен козунак си приготвила!
    Аз все още не съм се пробвала с подобно нещо, но няма да забравя веднъж как майка ми се нави да опита - бяха толкова по-вкусни козунаци й от купешките...
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Непременно опитай, Гергана, ти си много добър кулинар и не може да пропуснеш това предизвикателство ! И аз се притеснявах отначало, но козунакът си е чудо и трябва да го направиш!Поздрави!

      Изтриване
  9. ЕЕЕЕ Сончеееееее... справила си се невероятно със козунака .
    Удари в земята майсторки които си мислят, че са недостижими в направата на козунаците.
    Вида и конците , такива до сега не съм виждала,наистина ... БРАВО НА ТЕБ !
    Ева Тонева има невероятни рецепти и е прекрасен кулинар и аз много я харесвам.
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ах. Здравче, само ако знаеш колко ме зарадва твоята похвала!Благодаря ти за подкрепата! Наки знаеш, че съм те нарекла Вълшебница на тестото! Поздрави и хубав ден!

      Изтриване
  10. Хубав , хубав до последното конче хубав ,Сонче ! И така на венец е много красив и фотогеничен :) ! Прегръдки ! Хубава вечер !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Ванче!ти си една от тези, които ме предизвикаха:)!ХУбави почивни дни!

      Изтриване
  11. Леле, Сонче! Толкова е красив! Разкошен! И с тия конци! ... Нямам думи с които да изразя възхищението си!
    Сърдечни прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Ина!Похвалите ти ме стоплят и правят денят ми хубав!Поздрави!

      Изтриване
  12. Страхотен ! Нямам думи! Браво!

    ОтговорИзтриване
  13. Страхотен е! Преди час го извадих от фурната и вече е на половина! Поздравления :))))))))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много се радвам, Елена!Благодаря ви за доверието! Поздрав и хубави празници!

      Изтриване
  14. И баницата ми хареса, но този козунак е нещо страхотно, Соня -
    комплименти за майсторското изпълнение с оформяне, печене и желаните 'конци" за финал!
    Слънчевите снимки и празнична декорация допълват чудесната публикация.
    Сърдечни поздрави, усмихнати и вдъхновени пролетни дни, Диана

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Диана, за конците не съм съвсем сигурна колко са желани, ама другите се фукат с тях и аз да не остана по-назад :)!Поздрав и хубава неделя!

      Изтриване
  15. То се е видяло , че и на мен няма да ми се стърпи търпялото след твоята публикация.
    Чудесен венец!!!Харесвам тази форма и заради равномерното и по-лесно изпичане.
    Хубава вечер и слънчева неделя, Сонче!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. наистина добре се беше изпекъл, Вили!След миналогодишния ми неуспех с венец козунак, сега съм доволна!Благодаря ти, хубава нова седмица!

      Изтриване
  16. Сонче,получил се е уникален козунак!
    Толкова апетитен,то не е конци,а корабни въжета,браво!
    Рецептата е страхотно представена!
    поздрави и хубава неделя

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за хвалбите,Мария!снимките не ме удовлетворяват, но това е!Поздрав и хубава нова седмица!

      Изтриване
  17. Прекрасен козуначен венец Сонче,комплименти за майсторското изпълнение!
    Поздрави и хубава неделя!

    ОтговорИзтриване
  18. Прекрасен козунак Поздравления!!!!!!!!!!!! Браво на маистора!!!!!!!!!!!!!По себе си знам колко горд се чувства човек когато направи нещо толкова красиво и прекрасно!!!!!!!!!!! Снимките и те са прекрасни!!!!!!!!!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, коментарът ти, Анонимен, ме изпълва с гордост :)!Поздрави!

      Изтриване
  19. Защо не стават жълти козуна ците?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте, мисля че е от яйцата, колко са ярки жълтъците.А това, доколкото знам, е свързано с това с какво се хранят кокошките :).Поздрави и да ви е сладко!

      Изтриване
  20. S KAKVO MOGA DA ZEMENQ SMETANATA.BLAGODARQ VI AKO MI OTGOVORITE.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Може да замените сметаната с кисело мляко и да увеличите малко мазнината - с около 10-20 г. Козунакът е хубав и само с мляко, вижте тази рецепта http://mysweethobby.blogspot.com/2012/03/blog-post_23.html. Поздрави и да ви е сладко! Светли празници ви желая!

      Изтриване

Благодаря ви за отделеното време! Вашите коментари са изключително важни за мен!
* Временно е активирана предварителната проверка на коментарите поради рязко увеличилия се СПАМ.

Не пропускайте новите публикации!

Follow